IRTA – teatralnie o barterze i walutach lokalnych

IRTA

Dette Glashouwer jest znaną aktorką z Amsterdamu, która została wybrana na jedną z głównych postaci prezentujących ciekawe rozwiązania dotyczące pieniędzy podczas 35. Międzynarodowego Konwentu IRTA.

IRTA (Międzynarodowe Zrzeszenie Wzajemnego Handlu) jest jedną z naprężniej działających organizacji o światowym zasięgu, promującą alternatywne systemy rozliczeniowe i walutowe. 25 września 2014 w Cancun w Meksyku spotkają się ludzie, którzy mają pomysły na to, jak zrównoważyć niedobór pieniędzy, poprzez rozwiązania barterowe i waluty lokalne.

Do takich osób należy też Dette Glashouwer, która z powodu kryzysu musiała zamknąć swój teatr. Od tego czasu zaczęła interesować się problemem pieniędzy, które stały się głównym tematem całej serii przedstawień. Po udanym tourne w Holandii, Dette odwiedziła Stany Zjednoczone, Norwegię i Istambuł, gdzie występowała teatrach, na festiwalach a nawet na prywatnych imprezach np. w bankach. Rozmawiała z naukowcami, wizjonerami, filozofami i z kreatywnymi ludźmi, myślącymi poza schematami, by znaleźć odpowiedź na kluczowe pytanie: „Czym są pieniądze?”. To zagadnienie pociągnęło za sobą serię kolejnych pytań o wpływ obecnego systemu finansowego na naszą planetę, jak może pomóc barter i waluty komplementarne i czy są jeszcze możliwe jakieś alternatywne opcje w tym temacie? Każde z tych pytań wiodło do następnego, do głębszego poznania zagadnień związanych z pieniędzmi i do kolejnych sztuk teatralnych.

Bardzo zabawne przedstawienie, informujące widza o historii pieniądza, długu, giełdzie, barterze i walutach komplementarnych przyniosło Dette Glashouwer w 2011 roku nagrodę za najlepszy pomysł na festiwalu Mediamatic. Czy w Polsce znajdą się artyści, którzy w swojej pracy zainteresują się niekonwencjonalnym przedstawieniem przyczyn problemów, które doskwierają również im? Bo im właśnie brak pieniędzy daje się we znaki szczególnie dotkliwie.

Alina Nowaczyk

Wyślij innym: Facebook Twitter Google Plus

Podobne artykuły

comments powered by Disqus